AL KOOPER
(* 5. 2. 1944 Brooklyn, New York) - kytarista, varhaník, zpěvák, skladatel, uznávaný studiový hráč a úspěšný producent

Americký hudebník, autor a organizátor Alan Peter Kuperschmidt je u nás pravděpodobně nejznámější v souvislosti s Blood, Sweat & Tears, ačkoli ve skutečnosti v této sestavě nesetrval příliš dlouho. První hudební úspěch ale zaznamenal už ve 14ti s formací The Royal Teens, která se proslavila především novátorským 12titaktovým bluesovým riffem v songu ‘Short Shorts’ (1958). V r. 1960 se připojuje k autorskému týmu Boba Brasse a Irwina Levina, z jejichž dílny vzešel hit ‘This Diamond Ring’ skupiny Gary Lewis & The Playboys. Ve 20ti odchází do Greenwich Village.
 


V l. 1965 - 66 nahrává i koncertuje s Bobem Dylanem vč. notoricky známého show na Newport Folk Festivalu v r. 1965, kde obsluhuje Hammondky. Po léta ovšem intenzivně spolupracuje s kytaristou Mikem Bloomfieldem, až se nakonec oba setkávají na Dylanově LP ‘Highway 61 Revisited’ (Columbia Rec. 30. 9. 1965). V r. 1965 též spoluzakládá greenwich-villageský ansámbl The Blues Project - Danny Kalb (g), Andy Kulberg (b), Steve Katz (g), a Roy Blumenfeld (ds) - ale velice záhy odchází, dokonce ještě před jejich snad nejslavnějším vystoupením na Monterey Pop Festivalu v r. 1967. Téhož roku stojí u zrodu Blood, Sweat & Tears, ale nedlouho po vydání prvního alba ‘Child Is Father to the Man’ (Columbia Rec. - únor 1968) je opouští a přijímá s Jimi Hendrixem & Chasem Chandlerem v zákujlisí na Monterey Pop Festivalu 1967 - Al jako backstage manažer, Jimi se připravuje na show, Chas jako Hendrixův manažer (ovšem ale i jako basista The Animals a vpředu vpravo (i když úplně tmavý) fotograf Jim Marshall…nabídku firmy Columbia, kam nastupuje do oddělení Umělci a repertoár (Artists & Repertoire - A&R). Brzy nato se opět schází s M. Bloomfieldem a legendárním zpěvákem, hráčem na klávesové nástroje a skladatelem z proslulého uskupení Crosby, Stills, Nash & Young - Stephenem Stillsem, což vyústilo v natočení alba ‘Super Session’ (Columbia Rec. 22. 7. 1968). Kromě toho ale též vydává víceméně sólový debut ‘I Stand Alone’ (CBS - leden 1969), na kterém se podílí rock-blues-funkový multiinstrumentalista Shuggie Otis. Jeho klávesy se ale objevují na takřka nekonečné řadě nejrůznějších nahrávek - Rolling Stones (‘You Can't Always Get What You Want’), Jimi Hendrix (‘Long Hot Summer Nights’), The Who (‘Rael’) atd., také ovšem participuje na filmu režiséra Hala AshbyhoThe Landlord’ (1970). V r. 1972 se odstěhoval do Atlanty a v jedné z oblíbených hospod objevil jižanskou partu Lynyrd Skynyrd. Aby jim mohl vydávat desky, založil vlastní vydavatelství (Sounds of the South) a stal se producentem jejich 3 prvních alb, která zahrnovala snad největší hity: ‘Sweet Home Alabama’, ‘Saturday Night Special’ a ‘Free Bird’. V r. 1974 prodal label firmě MCA Rec. a odešel do Los Angeles. V té době začíná sepisovat zážitky a v r. 1977 vychází autobiografie ‘Backstage Passes’. Rozšířená verze (tentokrát pod titulem ‘Backstage Passes & Backstabbing Bastards’) kritikou velice ceněná, popisující jeho kariéru v období 1958 - 97, vyšla New York City 1969 - nepatřičně zaskočen Sandy Speiserovou ve studiu Columbia Rec.na podzim 1998 (další výtisk se za poněkud záhadných okolností na pultech objevil v r. 2002). V r. 1979 se usadil v Anglii a spoluprací s Davidem Essexem a londýnskými pub-rockery Eddie & The Hot Rods rozšířil už tak až neuvěřitelně rozsáhlý seznam producentských aktivit. Vedle toho ale ještě aranžoval a instrumentálně obohatil 3 tituly na LP desce ‘Somewhere In England’ (Dark Horse/Warner Bros. 5. 6. 1981) George Harrisona a rovněž i vystupoval s tehdy zbývajícími Beatly (G. Harrison, Paul McCartney a Ringo Starr) u příležitosti vydání singlu No. 1 ‘All Those Years Ago’. Návrat do USA v r. 1980 se odvíjel ve znamení další intenzivní práce, neboť se producentsky podílel na natáčení country rockera Joe Elyho, austinského rodáka (Texas) - město, jež se Kooperovi stalo novým domovem. Již příštího roku ale opět operuje v Los Angeles, kde koncertuje s Dylanem i znovu obnoveným Blues Projectem a po v tomto ohledu 6tileté pauze zaznamenává nové album Championship Wrestling. Zakrátko se stává ředitelem A&R departmentu v západo-Los Angeles (Kalifornie) 1973 - v poněkud nemístné póze rozmlouvá s fotografy Emersonem a  Loewem, 29 let, 6 stop, 10 palců, 145 liber, 28 palců v pase… takhle pak už nikdy nevypadal (to byly časy, přátelé…)pobřežní pobočce firmy PolyGram Records, pro kterou zprostředkovává sepsání kontraktu s britským kytaristou a zpěvákem Richardem Thompsonem. Setkává se také s režisérem Michaelem Mannem, který se proslavil zejména seriálem Miami Vice. Mann Alovi vzápětí nabízí spolupráci na TV seriálu Crime Story a hudba, kterou každou epizodu vybavil, dodává dílu pochmurnou atmosféru 60. let. Dále se ovšem takto podílí na cenou Emmy ověnčeném miniseriálu The Drug Wars, stejně jako na soundtracku k snímku Johna WaterseCry Baby’. Na sklonku 80. let se cítil poněkud unavený a tudíž si od hudebního byznysu ‘vzal na nějaký čas dovolenou’ a veškeré nabídky odmítal. Nicméněprávě v této době sáhli Beastie Boys po písni ‘Flute Thing’ a sampl instalovali do alba ‘Ill Communications’, kterého se prodalo na 5 milionů. Ostatně i řada dalších hip-hopperů jeho katalog s vervou používala, v nedávno uveřejněném přehledu v Hip Hop Magazinu, je zmiňován jako jeden z vůbec nejžádanějších autorů. Další titul ‘Soon You'll Understand’ zařadila např. formace Jay-Z na multiplatinovou desku ‘The Dynasty’. Kooperova a Bloomfieldova skladba otevírá film P. A. RobinsonaSlídilové’ (Sneakers) (USA 1992) s Robertem Redfordem v titulní roli a jejich ‘Really’ ze ‘Super Session’ ve snímku figuruje rovněž. V létě 1991 se pak v roli klávesového hráče a kytaristy zúčastňuje turné Joe WalsheOrdinary Average Guy’ a na podzim již pracuje pro TV speciál vznikající k 50. výročí počátku kariéry Raye Charlese. V r. 1992 pak účinkuje v kapele snad nejkurióznější, díky autobiografii Backstage Passes je označen jako jeden z nejstarších rockových pamětníků a veteránů a náhle se ocitá ve společnosti, kde se vyskytují např. Dave Barry, Stephen King, Dave Marsh, Amy Tan, Barbara Kingsolver, Matt Groening a možná ještě dalších 10 literátů, z nichž ovšem každý měl s rock'n'rollem co do činění. Došlo skutečně k regulérnímu turné a vznikl tak příhodný materiál pro publikaci, jíž v r. 1995 vydávají nakladatelé Viking/Penguin, kteří se ovšem během času stali ‘vysloužilci’ taktéž. V posledních 10ti letech se pak podílí na jubilejním koncertu k 30. výročí Dylanových aktivit v Madison Square Garden, kde si zopakovává klávesový part na ‘Like a Rolling Stone’ a ‘Leopard Skin Pillbox Hat’ v pěvecké interpretaci Johna Mellencampa a k Dylanovi se též připojuje uprostřed On The Road 1973 - bezprostředně po 2hodinové show někde v Americe (příšerné kalhoty, a tričko s nápisem BITCH, BITCH, BITCH…)léta 1996, kdy spolu účinkují v benefiční show Prince's Trust ve vyhlášeném Hyde Parku. Za varhanami se vyskytuje i na festivalu Woodstock II (1994), při produkci gospelové ministrance Sunday Morning. Ironií je, že pozvání na Woodstock původní vlastně odmítl. ‘Ten víkend jsem hrál v Central Parku, lístek stál 2 dolary, byl to vlastně protest proti jejich neskutečně předraženému vstupnému…’, s úsměvem vysvětluje. V r. 1993 dochází k realizaci téměř 10 let zrající myšlenky nahrát instrumentální desku Rekooperation (Music Masters Jazz 1994) a za tímto účelem se scházejí The Rekooperators - bouřliváci a flamendři Anton Fig (ds) a Jimmy Vivino (g), k nim se připojuje Alův kamarád z dětství Harvey Brooks (bg) a funkce dechové sekce se zhostili Uptown Horns, ti ostatně jiskří i na jeho živém 2albu ‘Soul Of A Man’ (Music Masters Jazz 1995). Záhy koprodukuje kritikou uznávaný veskrze charitativní projekt ‘For the Love of Harry: Everybody Sings Nilsson’ (Music Masters Jazz 1995) na počest dlouholetému příteli, zpěváku a písničkáři Harry Nilssonovi, výtěžek je věnován na konto organizace The Coalition To Stop Gun Violence a podílí se na něm 23 věhlasných umělců (Randy Newman, Brian Wilson, Ringo Starr, Jimmy Webb, Aimee Mann, Marc Cohn ad.) V r. 1995 konferuje v New York City udílení ceny TEC Award (víceméně Oskar v odvětví nahrávacího průmyslu) a vyprodává sólové představení ‘I Love You More Than You'll Ever Know’… Napodzim 1997 se stěhuje do Bostonu, kde vedle studiové práce vyučuje na Berklee College of Music, ale i na konkurenční newyorské Five Towns College na Long Islandu, kde v květnu 1997 obdržel čestný doktorát, což ho jaksi nastartovalo k tomu, že v r. 2001 obhájil doktorát na Berklee a byl tu honorován společně s jazzovým velikánem Elvinem Jonesem. Pedagogickou dráhu ovšem musel náhle ukončit, neboť mu lékaři zjistili mozkový nádor a v polovině listopadu 2001 byl nucen podrobit se operaci. Po 2 měsících rekonvalescence se však dostavil pocit plného zdraví, vlasy dorostly, a tak se s chutí opět pouští do díla. Učí, koncertuje, věnuje se newyorským The Rekooperators a vedle toho dává s kolegy z Berklee dohromady vynikající ansámbl The Funky Faculty, s nímž nejprve vystupuje jen v Nové Anglii, ale později už i v New Yorku, Detroitu,Chicagu aj. (Nicméně již v létě 2001 formace zazářila na Notodden Blues Festivalu v Norsku.) V r. 2003 pak vyprodávají japonské turné. Kromě toho již v r. 1998 napomáhá ustavit stipendijní nadaci The Al Kooper It Can Happen Fund, která podporuje handicapované studenty.

 

TELEGRAFICKY:
1975 - móda afro kráčí světem (foto Norman Seef)1958 první hudební úspěch s The Royal Teens * 1960 studiový kytarista a skladatel * 1961 spolupracuje s autorským týmem Boba Brasse a Irwina Levina * 1963 natáčí s Kelly Smithem, Tommy Sandsem a Freddie Cannonem * 1964 tvůrčí podíl na hitech ‘This Diamond Ring’ skupiny Gary Lewis & The Playboys a ‘I Must Be Seeing ThingsGene Pitneye, nahrávání s Eddie Hodgesem a Lulu Belle * 1965 účinkuje na Dylanově LP ‘Highway 61 Revisited’ vč. ‘Like A Rolling Stone’, vystupuje s elektrifikovaným Dylanovým bandem na Newport Folk Festu, ve Forest Hills a Hollywood Bowl, spoluzakládá The Blues Project, s nimiž zaznamenává první album * 1966 figuruje na nahrávkách Toma Rushe, Joan Baezové, Judy Collinsové, Phila Ochse, Erica Andersona, vč. Dylanova ‘Blonde On Blonde’ a 2. titulu The Blues Project, ale i Modern Folk Quintet, Rockin' Berries či Bobbyho Vee * 1967 opouští Blues Project, stojí u zrodu Blood, Sweat & Tears, natáčí s Peter, Paul & Mary, Cream, The Who, Simonem & Garfunkelem, BB Kingem, The Blues Project (3. album), spoluorganizuje a vystupuje na Monterey Pop Festivalu * 1968 s BS&T debutuje s titulem ‘Child Is Father to the Man’ a posléze odchází do týmu Columbia Rec., s Mikem Bloomfieldem a Stephenem Stillsem nahrává a produkuje platinovou desku ‘Super Session’, vydává sólové album ‘I Stand Alone’, točí s Ten Years After a The Arbors * 1969 duetu M. Bloomfield & A. Kooper vychází deska ‘Live Adventures’, nahrává s Rolling Stones (‘You Can't Always Get What You Want’), Joe Cockerem, Tajem Mahalem, rockery Moby Grape či Paulem Butterfieldem, ve spolupráci s Shuggie Otisem zaznamenává 2. sóloalbum ‘Kooper Session’ * 1970 spolu s Jimi Hendrixem se objevuje na ‘Electric Ladyland’, produkuje a instrumentálně se podílí na Dylanově LP ‘New Morning’, vzniká jeho 3. sólové album, participuje na soudtracku i filmu Hala AshbyhoThe Landlord’, nahrává se Staple Singers a Lorraine Ellison * 1971 absolvuje četná turné, produkuje skupinu Appaloosa, ovšem i Dona Ellise, vydává 4. sóloalbum * 1972 točí s Ritou Coolidge, Bobem Dylanem a také s Donnym HathawayemI Love You More Than You'll Ever Know’, vychází mu 5. sólová deska, v Británii účinkuje v Royal Albert Hall a na Reading Festivalu * 1973 objevuje Lynyrd Skynyrd, zakládá vlastní label Sounds of the South a produkuje první album ‘Pronounced 'Leh-'Nérd 'Skin-'Nérd’ vč. hitu ‘Free Bird’, nahrává s Betty Wrightovou a Bennym Latimorem * 1974 produkuje Skynyrds další titul ‘Second Helping’ se šlágrem ‘Sweet Home Alabama’, figuruje ve skladbách dua Brewer & Shipley a rovněž Rogera McGuinna * 1975 přivádí na svět 3. desku Skynyrds ‘Nuthin' Fancy’ s jejich prvním filmovým songem ‘Saturday Night Special’, natáčí 6. sóloalbum, produkuje 1. LP sanfranciským excentrikům The Tubes vč. veleúspěšných písní ‘White Punks on Dope’ a ‘Mondo Bondage’ * 1976 produkčně se podílí na albu ‘Cry ToughNilse Lofgrena, nahrává s Billem Wymanem a Alicem Cooperem * 1977 produkuje Ricka Nelsona (nevydáno) a točí s Cold Blood a Leo Sayerem * 1978 produkční práce pro Lenny Whitea * 1979 pro Johnnyho Van Zanta a stěhuje se do Londýna * 1980 produkuje londýnské pub-rockery Eddie & The Hot Rods, spolupracuje s Davidem Essexem, vystupuje a natáčí s Georgem Harrisonem (#1 hit ‘All Those Years Ago’) a Ringem Starrem (‘Wrack My Brain’) * 1981 vrací se do Los Angeles a připojuje s k podzimnímu Dylanovu turné * 1982 v tandemu s Jeffem Baxterem realizuje album ‘Championship Wrestling’ * 1983 stává se ředitelem A&R departmentu v západo-pobřežní pobočce PolyGram Rec. * 1984 pro label sepisuje kontrakt s Richardem Thompsonem * 1985 začíná hrát s kytaristou Jimmy Vivinem, produkuje live LP R. Thompsona (nevyšlo), točí s Dylanem * 1986 - 87 s Michaelem Mannem spolupracuje na TV seriálu ‘Crime Story’ * 1989 produkuje BB Kinga (2 tituly na desce ‘King Of The Blues’), objevuje se na albu Was (Not Was)What Up, Dog?’, stěhuje se Nashvillu * 1990 píše a pracuje pro soundtrack i film Johna WaterseCry Baby’, hraje na Dylanově desce ‘Under The Red Sky’, s Antonem Figem (ds), J. Vivinem (g) a Harveyem Brooksem (bg) zakládá formaci The Rekooperators * 1991 ujímá se hudební režie TV speciálu k 50. výročí počátku kariéry Raye Charlese, americkým rockerům Green On Red produkuje CD ‘Scapegoats’, účastní se zájezdu Joe Walshe, hráčsky se podílí na debutu Trishy Yearwoodové * 1992 hudebně režíruje kuriózní band i turné rock'n'rollových literátů (Stephen King, Dave Barry, Amy Tan, Barbara Kingsolver ad.) ‘Rock Bottom Remainders’ * 1993 nahrává instrumentální album ‘Rekooperation’, vystupuje na jubilejním koncertu k 30. výročí Dylanových aktivit v Madison Square Garden a vychází mu CD a DVD best-of-set-box ‘Rare & Well Done’ * 1994 točí živé 2album ‘Soul Of A Man’ * 1996 spolu s Dylanem a Ronem Woodem účinkují v show Prince's Trust v Hyde Parku * 1997 stěhuje se do Bostonu, dostává čestný doktorát na long-islandské Five Towns College a začíná přednášet na Berklee College of Music * 1998 vychází aktualizovaná verze autobiografie ‘Backstage Passes & Backstabbing Bastards’, podniká rozsáhlé turné * 1999 na Berklee spoluzakládá stipendijní nadaci ‘It Can Happen Fund’ podporující handicapované studenty * 2001 dostavují se zdravotní potíže, odchází z pedagogického sboru v Berklee, s The Funky Faculty účinkuje na Notodden Blues Festivalu v Norsku * 2002 přijímá doktorát na Berklee, publikace ‘Backstage Passes’ definitivně mizí z pultů * 2003 vyprodává turné v Japonsku * 2005 podepisuje smlouvu s labelem Favored Nations, nahrává a vydává CD ‘Black Coffe’, jeho 7. sólový titul a doufá, že se bude líbit!!…

Rolling Stones - Let It Bleed (Abkco 1969)    Son Seals - Lettin' Go (Telarc 2000)     Coco Montoya - Gotta Mind To Travel (Blind Pig Rec. 1995)    Al Kooper - Fillmore East: The Lost Concert Tapes 12/13/68 (Legacy Rec. 2003)