V l. 1965 - 66
nahrává i koncertuje s Bobem Dylanem vč. notoricky známého show na Newport
Folk Festivalu v r. 1965, kde obsluhuje Hammondky. Po léta ovšem intenzivně spolupracuje
s kytaristou Mikem Bloomfieldem,
až se nakonec oba setkávají na Dylanově LP ‘Highway
61 Revisited’
(Columbia Rec. 30. 9. 1965). V r. 1965 též spoluzakládá greenwich-villageský ansámbl The
Blues Project - Danny
Kalb (g), Andy Kulberg (b), Steve Katz (g), a Roy
Blumenfeld (ds) - ale velice záhy odchází, dokonce ještě před
jejich snad nejslavnějším vystoupením na Monterey
Pop Festivalu v r. 1967. Téhož roku stojí u zrodu Blood, Sweat & Tears, ale
nedlouho po vydání prvního alba ‘Child
Is Father to
the Man’ (Columbia Rec. - únor 1968) je opouští a přijímá nabídku
firmy Columbia, kam nastupuje do oddělení Umělci a repertoár (Artists
& Repertoire - A&R).
Brzy nato se opět schází s M. Bloomfieldem a legendárním zpěvákem, hráčem
na klávesové nástroje a skladatelem z proslulého uskupení Crosby,
Stills, Nash
& Young - Stephenem Stillsem,
což vyústilo v natočení alba ‘Super Session’
(Columbia Rec. 22. 7. 1968). Kromě toho ale též vydává víceméně sólový
debut ‘I
Stand Alone’ (CBS - leden 1969), na kterém se podílí rock-blues-funkový multiinstrumentalista Shuggie Otis.
Jeho klávesy se ale objevují na takřka nekonečné řadě nejrůznějších nahrávek
- Rolling Stones (‘You
Can't Always Get What You Want’), Jimi Hendrix (‘Long
Hot Summer Nights’), The Who (‘Rael’)
atd., také ovšem participuje na filmu režiséra Hala
Ashbyho ‘The Landlord’
(1970). V r. 1972 se odstěhoval do Atlanty a v jedné z oblíbených hospod
objevil jižanskou partu Lynyrd Skynyrd.
Aby jim mohl vydávat desky, založil vlastní vydavatelství (Sounds of the
South) a stal se producentem jejich 3 prvních alb, která zahrnovala snad
největší hity: ‘Sweet Home
Alabama’, ‘Saturday
Night Special’ a ‘Free Bird’.
V r. 1974 prodal label firmě MCA Rec. a odešel
do Los Angeles. V té době začíná sepisovat zážitky a v r. 1977 vychází
autobiografie ‘Backstage Passes’. Rozšířená verze (tentokrát
pod titulem ‘Backstage
Passes & Backstabbing Bastards’) kritikou velice ceněná,
popisující jeho kariéru v období 1958 - 97, vyšla na
podzim 1998 (další výtisk se za poněkud záhadných okolností na pultech
objevil v r. 2002). V r. 1979 se usadil v Anglii a spoluprací s Davidem Essexem a londýnskými pub-rockery Eddie
& The Hot Rods rozšířil už tak až neuvěřitelně rozsáhlý seznam
producentských aktivit. Vedle toho ale ještě aranžoval a instrumentálně
obohatil 3 tituly na LP desce ‘Somewhere In
England’ (Dark Horse/Warner Bros. 5. 6.
1981) George Harrisona a rovněž i vystupoval s tehdy zbývajícími Beatly (G. Harrison, Paul McCartney a Ringo Starr)
u příležitosti vydání singlu No. 1 ‘All
Those Years
Ago’. Návrat do USA v r. 1980 se odvíjel ve znamení další
intenzivní práce, neboť se producentsky podílel na natáčení country rockera Joe Elyho,
austinského rodáka (Texas) - město, jež se Kooperovi stalo novým domovem. Již příštího roku ale opět operuje v Los Angeles,
kde koncertuje s Dylanem i znovu obnoveným Blues Projectem a po v tomto
ohledu 6tileté pauze zaznamenává nové album Championship
Wrestling. Zakrátko se stává ředitelem A&R departmentu
v západo- pobřežní
pobočce firmy PolyGram
Records, pro kterou zprostředkovává sepsání kontraktu s britským kytaristou
a zpěvákem Richardem Thompsonem.
Setkává se také s režisérem Michaelem Mannem,
který se proslavil zejména seriálem Miami Vice.
Mann Alovi vzápětí nabízí spolupráci na TV seriálu Crime
Story a hudba, kterou každou epizodu vybavil, dodává dílu
pochmurnou atmosféru 60. let. Dále se ovšem takto podílí na cenou Emmy ověnčeném miniseriálu The
Drug Wars, stejně jako na soundtracku k snímku Johna
Waterse ‘Cry Baby’.
Na sklonku 80. let se cítil poněkud unavený a tudíž si od hudebního byznysu
‘vzal na nějaký čas dovolenou’ a veškeré nabídky odmítal. Nicméněprávě
v této době sáhli Beastie Boys po písni ‘Flute Thing’
a sampl instalovali do alba ‘Ill
Communications’, kterého se prodalo na 5 milionů. Ostatně
i řada dalších hip-hopperů jeho katalog s vervou používala, v nedávno
uveřejněném přehledu v Hip
Hop Magazinu, je zmiňován jako jeden z vůbec nejžádanějších autorů.
Další titul ‘Soon
You'll Understand’ zařadila např. formace Jay-Z na multiplatinovou desku ‘The
Dynasty’. Kooperova a Bloomfieldova skladba otevírá film P.
A. Robinsona ‘Slídilové’
(Sneakers)
(USA 1992) s Robertem Redfordem v titulní roli a jejich ‘Really’
ze ‘Super Session’ ve snímku figuruje rovněž. V létě 1991 se pak
v roli klávesového hráče a kytaristy zúčastňuje turné Joe Walshe ‘Ordinary
Average Guy’ a na podzim již pracuje pro TV speciál vznikající k 50. výročí počátku kariéry Raye Charlese.
V r. 1992 pak účinkuje v kapele snad nejkurióznější, díky autobiografii Backstage
Passes je označen jako jeden z nejstarších rockových pamětníků
a veteránů a náhle se ocitá ve společnosti, kde se vyskytují např. Dave Barry, Stephen King, Dave
Marsh, Amy Tan, Barbara Kingsolver, Matt Groening a možná ještě dalších 10 literátů, z nichž ovšem každý měl s rock'n'rollem
co do činění. Došlo skutečně k regulérnímu turné a vznikl tak příhodný materiál pro publikaci, jíž v r. 1995 vydávají nakladatelé Viking/Penguin,
kteří se ovšem během času stali ‘vysloužilci’ taktéž. V posledních 10ti
letech se pak podílí na jubilejním koncertu k 30. výročí Dylanových aktivit v Madison
Square Garden,
kde si zopakovává klávesový part na ‘Like a
Rolling Stone’ a ‘Leopard
Skin Pillbox Hat’ v pěvecké interpretaci Johna Mellencampa a k Dylanovi se též připojuje uprostřed léta
1996, kdy spolu účinkují v benefiční show Prince's Trust ve vyhlášeném Hyde Parku.
Za varhanami se vyskytuje i na festivalu Woodstock II (1994), při produkci gospelové ministrance Sunday
Morning. Ironií je, že pozvání na Woodstock původní vlastně odmítl. ‘Ten víkend jsem hrál v Central Parku,
lístek stál 2 dolary, byl to vlastně protest proti jejich neskutečně předraženému
vstupnému…’, s úsměvem vysvětluje. V r. 1993 dochází k realizaci téměř
10 let zrající myšlenky nahrát instrumentální desku Rekooperation (Music Masters Jazz 1994) a za tímto účelem se scházejí The
Rekooperators - bouřliváci a flamendři Anton Fig (ds)
a Jimmy Vivino (g), k nim se připojuje Alův kamarád z dětství Harvey
Brooks (bg) a funkce dechové sekce se zhostili Uptown
Horns, ti ostatně jiskří i na jeho živém 2albu ‘Soul
Of A
Man’ (Music Masters Jazz 1995). Záhy koprodukuje kritikou
uznávaný veskrze charitativní projekt ‘For
the Love of Harry: Everybody Sings Nilsson’ (Music Masters
Jazz 1995) na počest dlouholetému příteli, zpěváku a písničkáři Harry Nilssonovi,
výtěžek je věnován na konto organizace The Coalition To Stop
Gun Violence a podílí se na něm 23 věhlasných umělců (Randy Newman, Brian Wilson, Ringo
Starr, Jimmy Webb, Aimee Mann, Marc Cohn ad.) V r. 1995 konferuje v New York City udílení ceny TEC
Award (víceméně Oskar v odvětví nahrávacího průmyslu) a vyprodává
sólové představení ‘I Love You More Than You'll Ever Know’…
Napodzim 1997 se stěhuje do Bostonu, kde vedle studiové práce vyučuje
na Berklee College of Music,
ale i na konkurenční newyorské Five
Towns College na Long Islandu, kde v květnu 1997 obdržel čestný doktorát, což ho jaksi
nastartovalo k tomu, že v r. 2001 obhájil doktorát na Berklee a byl tu
honorován společně s jazzovým velikánem Elvinem Jonesem.
Pedagogickou dráhu ovšem musel náhle ukončit, neboť mu lékaři zjistili
mozkový nádor a v polovině listopadu 2001 byl nucen podrobit se operaci.
Po 2 měsících rekonvalescence se však dostavil pocit plného zdraví, vlasy
dorostly, a tak se s chutí opět pouští do díla. Učí, koncertuje, věnuje
se newyorským The Rekooperators a vedle toho dává s kolegy z Berklee
dohromady vynikající ansámbl The Funky Faculty, s nímž nejprve vystupuje jen v Nové Anglii,
ale později už i v New Yorku, Detroitu,Chicagu
aj. (Nicméně již v létě 2001 formace zazářila na Notodden
Blues Festivalu v Norsku.) V r. 2003 pak vyprodávají japonské
turné. Kromě toho již v r. 1998 napomáhá ustavit stipendijní nadaci The
Al Kooper It Can Happen Fund, která podporuje handicapované
studenty.
TELEGRAFICKY:
…1958 první hudební úspěch s The
Royal Teens * 1960 studiový kytarista a skladatel * 1961 spolupracuje s autorským týmem Boba Brasse a Irwina
Levina * 1963 natáčí s Kelly Smithem, Tommy
Sandsem a Freddie Cannonem * 1964 tvůrčí podíl na hitech ‘This
Diamond Ring’ skupiny Gary
Lewis & The
Playboys a ‘I
Must Be Seeing Things’ Gene
Pitneye, nahrávání s Eddie Hodgesem a Lulu Belle * 1965 účinkuje na Dylanově LP ‘Highway
61 Revisited’
vč. ‘Like
A Rolling Stone’, vystupuje s elektrifikovaným Dylanovým bandem na Newport
Folk Festu, ve Forest
Hills a Hollywood Bowl,
spoluzakládá The
Blues Project, s nimiž zaznamenává první album * 1966 figuruje na nahrávkách Toma Rushe, Joan Baezové, Judy Collinsové, Phila Ochse, Erica Andersona,
vč. Dylanova ‘Blonde
On Blonde’
a 2. titulu The Blues Project, ale i Modern Folk
Quintet, Rockin' Berries či Bobbyho Vee * 1967 opouští Blues
Project, stojí u zrodu Blood,
Sweat & Tears, natáčí s Peter,
Paul &
Mary, Cream, The
Who, Simonem & Garfunkelem, BB Kingem, The
Blues Project (3. album),
spoluorganizuje a vystupuje na Monterey
Pop Festivalu * 1968 s BS&T debutuje s titulem ‘Child
Is Father to the Man’ a posléze odchází do týmu Columbia
Rec., s Mikem
Bloomfieldem a Stephenem
Stillsem nahrává a produkuje platinovou desku ‘Super
Session’, vydává sólové album ‘I
Stand Alone’, točí s Ten Years After a The
Arbors * 1969 duetu M. Bloomfield & A. Kooper vychází
deska ‘Live
Adventures’, nahrává s Rolling
Stones (‘You
Can't Always Get What You Want’), Joe Cockerem, Tajem Mahalem,
rockery Moby
Grape či Paulem Butterfieldem,
ve spolupráci s Shuggie Otisem zaznamenává 2. sóloalbum ‘Kooper Session’
* 1970 spolu s Jimi
Hendrixem se objevuje na ‘Electric Ladyland’,
produkuje a instrumentálně se podílí na Dylanově LP ‘New Morning’,
vzniká jeho 3. sólové album,
participuje na soudtracku i filmu Hala
Ashbyho ‘The
Landlord’, nahrává se Staple Singers a Lorraine Ellison * 1971 absolvuje četná turné, produkuje skupinu Appaloosa,
ovšem i Dona Ellise,
vydává 4. sóloalbum * 1972 točí s Ritou Coolidge, Bobem Dylanem a také s Donnym Hathawayem ‘I
Love You More Than You'll Ever Know’, vychází mu 5. sólová deska,
v Británii účinkuje v Royal
Albert Hall a na Reading Festivalu * 1973 objevuje Lynyrd
Skynyrd, zakládá vlastní label Sounds of the South a produkuje
první album ‘Pronounced
'Leh-'Nérd 'Skin-'Nérd’
vč. hitu ‘Free
Bird’, nahrává s Betty Wrightovou a Bennym Latimorem * 1974 produkuje Skynyrds další titul ‘Second Helping’
se šlágrem ‘Sweet
Home Alabama’, figuruje ve skladbách dua Brewer & Shipley a rovněž Rogera McGuinna * 1975 přivádí na svět 3. desku Skynyrds ‘Nuthin' Fancy’
s jejich prvním filmovým songem ‘Saturday
Night Special’, natáčí 6. sóloalbum,
produkuje 1. LP sanfranciským excentrikům The Tubes vč. veleúspěšných písní ‘White
Punks on
Dope’ a ‘Mondo Bondage’
* 1976 produkčně se podílí na albu ‘Cry Tough’ Nilse Lofgrena,
nahrává s Billem Wymanem a Alicem Cooperem * 1977 produkuje Ricka Nelsona (nevydáno) a točí s Cold Blood a Leo Sayerem * 1978 produkční práce pro Lenny Whitea * 1979 pro Johnnyho Van Zanta a
stěhuje se do Londýna * 1980 produkuje londýnské pub-rockery Eddie
& The Hot Rods, spolupracuje s Davidem
Essexem, vystupuje a natáčí s Georgem Harrisonem (#1 hit ‘All
Those Years Ago’) a Ringem Starrem (‘Wrack My Brain’)
* 1981 vrací se do Los Angeles a připojuje s k podzimnímu Dylanovu turné * 1982 v tandemu s Jeffem Baxterem realizuje album ‘Championship
Wrestling’ * 1983 stává se ředitelem A&R departmentu v západo-pobřežní pobočce PolyGram
Rec. * 1984 pro label sepisuje kontrakt s Richardem
Thompsonem * 1985 začíná hrát s kytaristou Jimmy
Vivinem, produkuje live LP R. Thompsona (nevyšlo), točí s Dylanem * 1986 - 87 s Michaelem
Mannem spolupracuje na TV seriálu ‘Crime
Story’ * 1989 produkuje BB
Kinga (2 tituly na desce ‘King
Of The
Blues’), objevuje se na albu Was (Not
Was) ‘What
Up, Dog?’,
stěhuje se Nashvillu * 1990 píše a pracuje pro soundtrack i film Johna
Waterse ‘Cry
Baby’, hraje na Dylanově desce ‘Under
The Red
Sky’, s Antonem
Figem (ds), J. Vivinem (g) a Harveyem
Brooksem (bg) zakládá formaci The
Rekooperators * 1991 ujímá se hudební režie TV speciálu k 50. výročí počátku kariéry Raye Charlese,
americkým rockerům Green On Red produkuje
CD ‘Scapegoats’,
účastní se zájezdu Joe
Walshe, hráčsky se podílí na debutu Trishy Yearwoodové * 1992 hudebně režíruje kuriózní band i turné rock'n'rollových
literátů (Stephen
King, Dave
Barry, Amy
Tan, Barbara
Kingsolver ad.) ‘Rock
Bottom Remainders’ * 1993 nahrává instrumentální album
‘Rekooperation’,
vystupuje na jubilejním koncertu k 30. výročí Dylanových aktivit v Madison
Square Garden a vychází mu CD a DVD best-of-set-box ‘Rare
& Well Done’ * 1994 točí živé 2album ‘Soul
Of A Man’ * 1996 spolu s Dylanem a Ronem Woodem účinkují v show Prince's
Trust v Hyde
Parku * 1997 stěhuje se do Bostonu, dostává čestný doktorát
na long-islandské Five
Towns College a začíná přednášet na Berklee
College of Music * 1998 vychází aktualizovaná verze autobiografie
‘Backstage
Passes & Backstabbing Bastards’, podniká rozsáhlé turné
* 1999 na Berklee spoluzakládá stipendijní nadaci ‘It
Can Happen Fund’ podporující handicapované studenty * 2001 dostavují se zdravotní potíže, odchází z pedagogického sboru v Berklee,
s The Funky Faculty účinkuje na Notodden
Blues Festivalu v Norsku * 2002 přijímá doktorát na Berklee, publikace ‘Backstage
Passes’ definitivně mizí z pultů * 2003 vyprodává turné v Japonsku
* 2005 podepisuje smlouvu s labelem Favored Nations,
nahrává a vydává CD ‘Black Coffe’,
jeho 7. sólový titul a doufá, že se bude líbit!!…

|