 
|
|
RIC LEE
(* 20. 10. 1945, Mansfield, Nottinghamshire) - bicí, tympány,
latinskoamerické perkuse, klavír, vibrafon
Hře na bicí a perkusní nástroje se Richard
Lee věnoval již na základní škole, kdy s ještě dalšími 2 spolužáky
založili 3členou formaci The Falcons, po ale poměrně krátké době
obdržel nabídku od význačné lokální kapely Ricky Storm & The Stormcats.
Během tohoto období se na studiích setkává s Davem Quickmirem -
bubeníkem již vskutku zavedených oblastních hvězd The Jaybirds kytaristy Alvina
Lee a basisty Leo Lyonse.
Dave ale v důsledku sňatku odchází, přičemž ovšem přesvědčuje Rica,
aby se zúčastnil konkurzu a netrvalo dlouho a na drummerské židli usedá
s definitivní platností právě Ric.
|
Posléze přichází Chick
Churchill, nejprve jako road manažer, brzy ovšem v pozici regulérního
klávesisty a Jaybirds začínají doprovázet komediálně-vokální soubor The
Ivy League. V r. 1968 skupina podniká jediné vystoupení pod názvem The
Bluesyard v proslulém londýnském Marquee Clubu a záhy
se kvartet Ten Years After rozjíždí plnou parou. Nadchází nadmíru hektické období - 28 amerických
turné za pouhých 8 let (!), účinkování na jedinečném festivalu Woodstock
Music & Art Fair (1969), stejně jako na filmovém dokumentu Woodstock (s podtitulem ‘3 Days of Peace & Music’) vydaném o rok později,
rovněž (1970)
na vyhlášeném Isle
of Wight Festivalu (i na dokumentárním snímku, jenž ale vyšel až v r. 1995!) atd., atd.
Během
objíždění Spojených států si mj. dokázal najít čas, aby si tu a tam odskočil
do Massachusetts ‘zastudovat si’ na bostonskou Berklee
College of Music, k Alanu Dawsonovi,
později bubeníku ansámblu Dave Brubeck Quartet a posléze začal sám mladé nadšence i soukromě vyučovat. Když koncertní
aktivity Ten Years After v r. 1976 ustaly, začíná se seberealizovat producentsky
a buduje vydavatelství a agenturu. Jedním z prvních úspěchů je song ‘I
Can Prove It’ (Tony
Etoria), který obsadil v r. 1977 v britském národním žebříčku singlů Top
40 21tou příčku. Téhož roku jeho společnost titul prosadila do
finále soutěže Eurovision Song
Contest. V této době též podstupuje externí seminář hry na melodické
perkusní nástroje při londýnské Guildhall
School of Music & Drama pod vedením Gilberta Webstera,
perkusionisty renomované BBC
Symphony Orchestra a když se Gilbert stěhuje do Manchesteru, pokračuje
pod dohledem Roberta Howese, perkusionisty ansámblu The Wren
Orchestra. Po přibližně 18ti měsících kurs v r. 1980 úspěšně zakončuje
a přidává se ke v pořadí již 13té variantě sestavy zaměřené se na blues
60. let Chicken Shack kytaristy Stana Webba,
jenž má na svém kontě jeden z předních britských singlů ‘I'd
Rather Go Blind’ (1969), nazpívaný Christinou Perfect,
která se později celosvětově proslavila s londýnskými Fleetwood
Mac. Chicken Shack takto bleskurychle zdaleka nejednou projeli
Spojené království i Evropu a pro RCA Records natočili živé album ‘Roadies
Concerto’ (1981). Během krátkého opětného setkání Ten Years
After u příležitosti oslav 25. výročí trvání Marquee Clubu Ric zastává
roli manažera, kontroluje smlouvy, zajišťuje publicitu, dohlíží na cestovní
i produkční rozpočet a k tomu všemu ještě bubnuje! V l. 1984 - 86 se zabývá
objevování mladých nadějných talentů a rozšiřuje svůj vydavatelský katalog.
Coververze hitu ‘I Can Prove It’ v podání Phila
Fearona získává 8. pozici v britském žebříčku Gallup Chart a po
celé Evropě se jí prodává na několik milionů.
V r. 1988 se Ten Years After
scházejí znovu a v Memphisu (Tennessee) vzniká album ‘About
Time’ (Chrysalis 1989) a následné 4 roky absolvují vyprodané zájezdy po Spojených státech
i Evropě vč. několika vybraných shows ve Spojeném království. Ric ovšem
kromě toho studuje další techniky a získává zkušenosti v oboru latinských
perkusí v sestavě Trevora Tompkinse, profesora perkusních nástrojů
na londýnské Guildhall a také Royal
College of Music. V r. 1994 formuje společně se svým starým přítelem Ianem Ellisem uskupení The Breakers a oba se autorsky i produkčně
podílejí na studiovém albu ‘Milan’,
které vychází v červenci 1995 (Fast
Western). Objíždějí pak Spojené království i Evropu a v pořadu ‘Talking
Blues’ televize NBC Super
Channel jsou hosty Bryana
Adamse a Bonnie
Raittové (v Evropě pak vysílaném v březnu 1996). Kolem poloviny
90. let produkuje sérii ambientních alb, z nichž patrně nejúspěšnějším
je ‘Spirit
Of Africa’, na evropském trhu se ho prodalo více než 50.000,
následkem čehož vychází znovu. V l. 1995 - 99 opět spolupracuje s Ten
Years After, kteří zajíždí do Ameriky, Brazílie a Evropy. V nedávné době
náhle kdesi v zasutých archivních análech objevuje staré ‘ztracené klenoty’,
nahrávky podrobuje re-masteringu, píše tzv. ‘sleeve notes’ a promotérsky
vypomáhá společnostem, které mají v úmyslu je vydat. Mimo to ale v Nashvillu
v říjnu 2001 natáčí spolu s Lyonsem a texaským slinger-kytaristou Vincem
Conversem dosud nepublikované album. Nicméně jedna píseň zatím
již figuruje na tributní kompilaci
‘From
Clarksdale to Heaven’ (Red Int/Red Ink 24. 9. 2002) věnované
bluesovému veteránu Johnu
Lee Hookerovi,
na níž se mj. objevují i kytaristé Jeff
Beck nebo Gary
Moore. Je ženatý, má 2 malé děti, žije v Derbyshire Dales,
kde s úspěchem vede vlastní prázdninové centrum, sepisuje autobiografii
i román a vyučuje mladé zájemce o perkusní nástroje všeho druhu.
|