  |
|
TOM McGUINNESS
(* 2. 12. 1941 Wimbledon, jižní Londýn) - kytara
Pokud svou kytaristickou kariéru zahájíte v 18ti - v kapele vedle vrstevníka
a hráče, jehož jméno zní Eric
Clapton, můžete dnes s klidem prohlásit, že jste to dotáhli opravdu
daleko. Mladého Erica a společný band - The
Roosters - Thomas
John Christopher McGuinness sice záhy opustil, bezprostředně se
ale ujal baskytary ve formaci Manfred
Mann, a to právě v rozhodujícím okamžiku v r. 1964, kdy titul
‘5-4-3-2-1’
vystartoval ke svému raketovému sprintu do nejvyšších příček žebříčků.
Ve skupině nejprve působil jako baskytarista a posléze i kytarista až
do rozchodu v r. 1969. Úspěch ovšem obvykle rodí úspěch - již během několika
nastávajících měsíců dal ruku v ruce s ex-bubeníkem Johna
Mayalla - Hughie
Flintem - velice vydařené a veskrze talenty oplývající soubor McGuinness
Flint, v jehož obsazení figuroval i vynikající skotský autorský
tandem Gallagher
& Lyle. Jejich song ‘When I'm Dead & Gone’
se v listopadu 1970 umístil na 2. pozici v UK
Top 10 a následujícího roku mu na paty šlapal další jejich hit - ‘Malt
& Barley Blues’. V dalších letech se Tom seberealizoval a
získával zkušenosti především jako skladatel a producent. V r. 1979 ale
obdržel nabídku od stejné osoby, jež ho v minulosti přivedla do sestavy Manfreds,
zavolal mu Paul Jones a přizval ho do ansámblu The
Blues Band. Šlo o vskutku vesměs radostný, spontánní a překvapivě
trvanlivý návrat ke kořenům, kruh se ovšem uzavřel u příležitosti oslavy
Tomových 50tých narozenin v londýnském Town
& Country Clubu v r. 1991, kdy víceméně došlo k obnově či comebacku
někdejších Manfreds. |
Jejich písně jsou prostě příliš dobré, aby zůstaly
jen tak ležet v regálu označeném štítkem ‘nostalgie’… Ke svému prvnímu
sólovému albu, které vyšlo v říjnu 2001, Tom poznamenává: ‘Psal jsem
vždycky a během let jsem nashromáždil obrovitou hromadu nenatočeného materiálu.
Čas od času jsem pak dostával chuť nahrát vlastní album, muselo
ale dojít ke specifické shodě okolností, abych se do toho nakonec skutečně
pustil. K první z nich došlo před několika lety, kdy jsme s Manfreds objížděli
Austrálii. Po jednom z vystoupení ke mně přišel chlapík a po několika
lichotkách mi naprosto upřímně, jak to umějí právě jen "tam dole",
rovnou do očí vpálil: "Jsi dobrej kytarista a je načase, abys vydal
sólovou desku." V ten moment jsem si začal připadat ukrutně líný.
Konec konců, muziku dělám skoro 40 let a na tohle jsem se zatím nezmohl.
Donutilo mě to o tom přemýšlet. Druhým faktorem, jenž mě tímto směrem
nakopl, byla spolupráce s Marcusem
Cliffem, ačkoli do sestavy přišel jako jeden z posledních a je
o generaci mladší, muzikálně nám to spolu nesmírně šlape. Jednoho dne
jsme se ocitli v jeho studiu a sami dva dali dohromady celé album. Od
začátku do konce to trvalo asi 3 neděle a užili jme si spoustu legrace.
Zjištění, že tolik nápadů, které jsem měl zatím jen na papíře nebo v hlavě,
ve studiu fungují tak perfektně, bylo opravdu velkolepé. Mám ale podezření,
že nebýt Marcuse, nikdy bych se k tomu neodhodlal. Jako jediný problém
se mi zatím jen jeví, že mě už zase sekýruje, abychom to co nejdřív zopakovali!’
Na počátku 70tých let spolupracoval Tom s Grahamem
Lylem v byť úspěšném, avšak nepříliš dlouho trvajícím uskupení
McGuinness Flint. Pak se v r. 1980 sešli znovu a napsali několik titulů
pro The Blues Band. Nicméně brzy začalo být jasné, že se materiál pro
kapelu příliš nehodí, rozhodli se tedy pro desku vlastní - Elise
Elise vyšla nejprve u labelu Coolking Records, před několika
lety ji pak Roger Dopson vydal ne etiketě Diamond
Recordings. Jde prakticky o malý vedlejší projekt, pouze Graham, Tom
a několik starých přátel… HughieFlint (bicí), Chrissie Stewart (basa) a Alan Dunn (akordeon, klávesy a
irská flétna). Některé ze songů dodnes žijí vlastním životem, např. Christy
Moore natočil Darling Man jako Sweet Music Roll
On, některé později použil Hughie, Irish Eyes zpracovali The Furys a v r. 1999 nahrál Don
Williams skladbu Elise. Tom sám album považuje za jedno
ze svých vůbec nejoblíbenějších.

|