  |
|
JOHNNY O’NEAL
(* 10. 10. 1956 Detroit, Michigan) - americký
neo-bopový pianista a zpěvák
Již v r. 1974 odešel Johnny
O'Neal do Birminghamu (Alabama), kde vzdor tomu, že je absolutní
autodidakt, pracoval výhradně jako muzikant. Později se odstěhoval do
New York City a v r. 1981 tu vystupoval s Clarkem
Terrym a rovněž získal regulérní zaměstnání ve věhlasném klubu Blue Note a doprovázel tak mnohé výrazné osobnosti (např. Dizzy
Gillespie, Nancy
Wilson, Joe
Pass či Kenny
Burrell). Významný zvrat v jeho kariéře ovšem nastal příchodem
do ansámblu, ve kterém mj. figuroval legendární kontrabasista Ray
Brown, s nímž také vedle Milta
Jacksona či formace The
Jazz Messengers excelentního hard-bopového bubeníka Arta
Blakeye absolvoval nejednu štaci. |
Od té doby už ale stačil objet
takřka všechny kontinenty - ať už jako hráč doprovodný či sólista. Kromě
spolupráce s R. Brownem však natáčel i vystupoval s řadou dalších významných
jazzových umělců, jako např. Anita
O’Day, Lionel
Hampton, Sonny
Stitt, Benny
Golson, Eddie
‘Lockjaw’ Davis nebo Russell
Malone a doposud natočil 4 sólová alba. Debutové ‘Coming
Out’ vyšlo v r. 1983 na etiketě Concord a 3 následující CD’s pak u montrealské společnosti Justin
Time Rec. K nejvýznačnějším okamžikům jeho umělecké dráhy ovšem bezesporu
patří účinkování v oskarovém snímku ‘Ray’
(USA 2004) režiséra Taylora Hackforda,
kde vedle dalších vystupuje spolu s Jamie
Foxxem. Role světoznámého klavíristy Arta
Tatuma se zde zhostil na doporučení Oscara
Petersona, jehož ostatně měl tu čest již v r. 1998 uvést svým
instrumentálním setem v newyorské Carnegie
Hall. Tatumova neuvěřitelně brilantní technika koneckonců
vzbuzuje vášnivé diskuse v klavíristických kruzích i dnes. Všechny party
tu Johnny nahrál skutečně sám, v důsledku čehož ho téměř okamžitě po filmové premiéře
vyzval Ray Charles Band k účasti na turné v r. 2005. V současné době žije v rodném Detroitu a věnuje se intenzivnímu klubovému koncertování po celé Americe. V rozhovorech
se často vyznává z vášně pro tzv. ‘křičené blues’, sám se ale považuje
především za pianistu: ‘Jsem dítě melodie, pamatuji si skoro 1.500
songů. Otec byl také klavírista a zpěvák a vždycky kladl důraz na texty. Říkal, že to do písně vnáší dynamiku
a vytváří ideální podmínky pro interpretaci.Při zkoušení se snažím
s basistou i bubeníkem maximálně stylově respektovat, nezaměřujeme
se na skladbu, ale na sebe. Jazz je podle mého nejvyšší forma jevištního
kumštu, jakési bezprostřední či instantní komponování. Miluji spontánnost
a reflektující publikum mě nesmírně inspiruje.’

|