  |
|
JOEL XAVIER
(* 25. 4. 1974 Lisabon) - kytara, zpěv (nejlepší kytarista
roku 2006)
Na kytaru začal Joel
Xavier hrát jako samouk v 15ti letech. Rok na to uzavřel kontrakt
s BMG, u nichž mu
vyšla 2 sólová alba. První, které natočil v 17ti, neslo příznačný název
‘18’
(BMG Portugal),
druhé - ‘Sr.
Fado’ (BMG Portugal) - vydává jako 22tiletý. Již ale v 19ti
vyhrál kytarovou soutěž NAMM Show v
Los Angeles a z celkového počtu 70ti finálních soutěžících byl americkou
kritikou označen za jednoho z 5ti nejlepších kytaristů roku v USA. Ve
23ti byl vybrán mezi elitu latinskoamerických kytaristů (Larry
Coryell, Biréli
Lagrene, Tomatito, Luis Salinas a Rene
Toledo) a natočil s nimi pro španělskou pobočku BMG desku ‘Palabra
de Guitarra Latina’. |
V tomto období též účinkuje na prestižních
jazzových festivalech (např. na 1st
Latin Midem v Miami) a společně se spoluhráči ze zmiňovaného alba
objíždí nejprestižnější španělská auditoria jako je barcelonská Palau
de la Música či věhlasná aréna v přístavu Palma de Mallorca. V 25ti
se pak zhostil role speciálního hosta v miamském privátním studiu Artura
Sandovala, s nímž se zde tehdy Paquito
D’Rivera, Michel
Camilo a L. Coryell společně připravovali na CD titul ‘Latin
Groove’ (JXP 1999), jenž byl pokřtěn a následně živě prezentován
v lisabonském divadle Maria
Matos a vše pak zaznamenala veřejnoprávní portugalská televize RTP,
aby materiál posléze několikrát odvysílala prostřednictvím kanálů RTP1, RTP2, RTP
International a RTP
África. Téhož roku přijímá Joel jednak nabídku věhlasné firmy Gibson a stává se exkluzivním značkovým hráčem, ale i pozvání Chucha
Valdése, aby se zúčastnil proslulého havanského mezinárodního
jazzového festivalu ‘Jazz
Plaza 2000’, kde vystoupil vedle takových es jako Herbie
Hancock, Nicholas
Payton, Roy
Hargrove, C. Valdés, Dave Valentin, Danilo Pérez, Ronnie
Mathews, Kenny
Barron, Chano
Dominguez, Jorge
Pardo, Carles
Benavent nebo Jane
Bunnet. V 26ti se pak spolu s natolik renomovanými muzikanty jako Paco de Lucia, Vicente Amigo,
Tomatito, John Williams či Ichiro
Suzuki objevuje na setkání ‘Barcelona
Guitar Festival’. V dubnu 2001 se podílí na festivalu ‘1st Guitar
Meeting in Lisbon’ a jeho nabídky ke spoluúčinkování přijímají Bireli
Lagrene a Juan
Manuel Canizares. V 27ti jako host studiově spolupracuje s vyhlášeným
francouzsko-italským akordeonistou Richardem
Gallianem na CD ‘Lusitano’
(Zona Music - Galileo
Music Communication 19. 5. 2003) a jeho kariéra získává nové dimenze.
Ovlivněn především hudbou formace The
New Tango argentinského veterána Astora
Piazzoly a inspirován tvorbou R. Galliana (‘New
Musette’) formuje Xavier jakýsi nový interpretační jazyk rezonující
kdesi na pomezí tradiční portugalské muziky ‘fado’
a jazzu. V dubnu 2002 pak ‘Lusitano’ uvádí spolu s R. Gallianem
v Lisabonu živě. V srpnu téhož roku spoluúčinkuje s Joeyem
DeFrancescem na portugalském Viana
do Castelo Jazz Festivalu a v r. 2003 se opět jako host podílí na
projektu ‘Lisboa’
(Zona Music - Galileo Music Communication 21. 6. 2004) Tootse
Thielemanse a Carlose
do Carmy volně navazujícím na předchozí ‘Lusitano’. Na
počátku téhož roku je vyzván, aby s Jeanem Phillipem Viretem (kontrabasista Stephana
Grappelliho) doplnil sestavu Gallianova akustického tria a společně
pak vystoupili na několika nejdůležitějších evropských jazzových festivalech.
Na žádost kulturně-vzdělávacího ústavu ‘Camoes
Institute’ reprezentoval Portugalsko v r. 2004 na mezinárodním mítinku
evropských komunit ‘Oudayas
Jazz Festival’ v marockém Rabatu. V srpnu 2004 vystupuje spolu s francouzským
jazzovým houslistou Didierem
Lockwoodem v portugalské Mafře. S legendárním jazzovým kontrabasistou Ronem Carterem začal spolupracovat ve 30ti, jako duo spolu v jednom z mýtických manhattanských
studií 24. září 2004 pořídili CD ‘Joel
Xavier & Ron Carter - In
New York’ (Zona Music - Galileo Music Communication 11. 4.
2005). Křest i živá prezentace proběhla ve významném portugalském kulturním
stánku ‘Palácio
de Mafra’ za opětovné asistence portugalské televize. Po vydání titulu
Joel prohlásil: ‘I
přes značný věkový rozdíl, mě Ron přijal jako rovnocenného partnera. Během
nahrávání vládla skvělá atmosféra, v hudebním dialogu jsme odkrývali další
a další možnosti. Ron je jedinečný spoluhráč.’ A jak na společné chvíle
ve studiu vzpomíná R. Carter? ‘Absolvoval jsem stovky nejrůznějších
nahrávání, ale žádné nebylo tak zábavné, jako s Joelem…’

|