 
|
|
ROY AYERS
(* 10. 9. 1940 Los Angeles) - vibrafon, zpěv
Kmotr acid jazzu, vynikající hráč a skladatel Roy Edward Ayers Jr. vyšel z be-bopu, má za sebou půlstoletou dráhu a je autorem řady šlágrů (We Live In Brooklyn Baby atd.) Pokud ho hip-hopoví znalci prohlašují za ikonu, odpovídá s odstupem jako veterán, co prošel tvrdou školou showbusinessu: ‘Baví mě, když se tomu mohu zasmát a je mi úplně jedno, jak mi říkají, protože to zkrátka takhle v branži chodí.’ Na americké scéně je aktivní od 60. l. 20. stol. a podobně jako Miles Davis styl s každou dekádou obměňoval. Ovlivnil několik generací a je považován za průkopníka funku, rhythm’n’blues i acid jazzu, po Jamesu Brownovi se v hip-hopových kruzích stal druhým nejčastěji samplovaným muzikantem. Vyrůstal v kalifornské hudební rodině, otec byl trombonistou, matka ho učila na klavír. V 5ti dostal sadu paliček od Lionela Hamptona - legendy vibrafonu, se kterým ale začal až v 17ti. Zvrat nastal r. 1966, když ho basista Reggie Workman přivedl na jam session s flétnistou Herbie Mannem. Nakonec v kapele strávil 4 roky, prosadil se před světovým publikem a původní be-bopové zaměření široce obohatil. Participoval na Mannově klíčovém počinu Memphis Underground a pod jeho producentským vedením zaznamenal 3 sólové desky.
|
R. 1970 se z Kalifornie přesunul do New Yorku a založil svou asi nejslavnější formaci Roy Ayers Ubiquity, mj. v ní fungovali bubeníci Billy Cobham a Alphonse Mouzon. Prvotní Davisovu a Hancockovu inspiraci vystřídal úspěšný r&b-disco-funk mix, což přineslo několik singlových hitů. K největším náležejí Running Away , Everybody Loves the Sunshine a Move to Groove (o jejímž back-beatu se tvrdí, že předznamenal typický shuffle acid jazzových kompozic). Na prahu 80. let spolupracoval s abeokutským pionýrem afrobeatu Felou Kutim, s nímž se seznámil na turné po Nigerii a posléze i pořídil 2 LP. Když se počátkem 90. let jazz s hip-hopem sbližoval, hostoval na průlomovém titulu Jazzmatazz bostonského rappera Keithe Edwarda ‘Guru’ Elama, se kterým pak vystupoval v newyorských klubech spolu s respektovaným trumpetistou Donaldem Byrdem (s oběma se též věnoval humanitárnímu projektu organizace Red Hot - Stolen Moments: Red Hot + Cool - GRP Rec. 25. 10. 1994), namířeném proti AIDS). Na nahrávce se zavedení velikáni setkávají s novým pokolením jazzově orientovaných hip-hopperů. Vedle toho figuruje i na zásadním albu newyorské salsy Nu Yorican Soul.
|