Józef Skrzek

Józef Skrzek (* 2. 7. 1948 Siemianowice Śląskie) 

Klavír, jemuž se polský multiinstrumentalista (kb, v, g, bg, harm) věnoval od útlého mládí, vystudoval (1967) na střední škole múzických umění v Katovicích (druhý nástroj: housle) a profesionální kariéru zahájil v doprovodném ansámblu indonéského zpěváka Mariolaine & Swinging Soul Corporation (posléze Mariolaine Suggestic či Hard Road), současně spolupracoval s vokálně-instrumentálním souborem Heliosi, s poněkud méně známými slezskými skupinami Ślężanie a Ametysty, jakož i proslulými podkarpatskými bluesrockery Breakout, kde počátkem r. 1970 získal oficiální angažmá co pianista, baskytarista a zpěvák (album 70a - Polskie Nagrania Muza 1970). Po hádce s bubeníkem Józefem Hajdaszem při fotbalovém utkání ale v prosinci 1970 sestavu opustil. Následujícího roku založil Silesian Blues Band (později Szukaj, Burz, Buduj - Search, Break, Build neboli Hledej, boř, buduj), kytary se chopil Apostolis ‘Lakis’ Anthimos a bicích Jerzy ‘Keta’ Piotrowski. V l. 1972 - 3 trio kooperovalo s novátorským hrodenským psychedelic-progressive-jazzrockovým bardem, zpěvákem a multiinstrumentalistou Czeslawem Niemenem, gdaňským skladatelem, básníkem, hercem a performerem Helmutem Nadolskim a bydhošťským freejazzovým trumpetistou Andrzejem Przybielskim v experimentálním art-progres-rockovém uskupení Grupa Niemen - LPs Strange Is This World - CBS 1972, Ode to Venus - CBS 1973, Niemen Vol. 1 a Niemen Vol. 2 - Polskie Nagrania Muza 1973 - obě na CD reedici Marionetki (Puppets) - Digiton 1994. R. 1974 se název reformovaného souboru redukoval na SBB, po rozpadu (1980) se Skrzek vydává na dráhu sólovou - LPs: Pamiętnik Karoliny - Pronit 1979; Ojciec chrzestny Dominika - Polskie Nagrania Muza 1980, Ogród Luizy - Polskie Nagrania Muza 1981; Józefina - Wifon 1981, kde figurují např. bratr Jan ‘Kyks’ Skrzek (harm) nebo legendární varšavský saxofonista Tomasz Szukalski; Wojna Światów - Następne Stulecie - Polskie Nagrania Muza 1982; Ambitus Extended - Helicon 1983, Podróż W Krainę Wyobraźni - Pronit 1985; Live - Polskie Nagrania Muza 1988, víceméně popová záležitost Wracam - Polskie Nagrania Muza 1990 atd. V 2. pol. 80. l. 20. stol. tvoří především scénickou a filmovou hudbu, zejm. pro katovického básníka, malíře, režiséra a producenta Lecha Majewského - autobiografická opera Pokój saren (1997), Wojaczek aka Life Hurts (1999), komedie Angelus (2001) či polsko-švédské životopisné drama Mlýn a kříž (2010) - stejnojmenná adaptace špionážního thrilleru (2001) belgicko-amerického kritika, historika umění, spisovatele a nezávislého vědce Michaela Francise Gibsona. Účinkoval též s katovickými blues-jazz-rockery (1982 - 3) Krzak - album Krzak’i - Tonpress 1982; rovněž katovickými heavy-thrash-black metalisty (1993) KAT - CD Ballady - Stuff 1994 nebo varšavským jazz-blues-swingovým organistou a komponistou Krzysztofem Sadowskim - LP Swing & Blues - Poljazz 1977. Od katovické mutace Gazety Wyborczej obdržel (2008) za popularizaci Horního Slezska Janoschovu cihlu - cenu hornoslezského ilustrátora a německy píšícího autora knih pro děti Horsta ‘Janosche’ Eckerta (* 11. 3. 1931 Hindenburg - Zabrze). Živě vystupuje na nejrůznějších místech - noční improvizace při letním slunovratu ve Slezském planetáriu - největším a nejstarším v Polsku aj. V sobotu 30. 6. 2012 proběhl v Bydhošti další ročník Teatru Tworzenia režiséra Jarosława Pijarowského, kdy byla uvedena premiéra avantgardního oratoria Terrarium J. Skrzeka a J. Pijarowského. (skrzek.com)