
Józef Skrzek
(* 2. 7. 1948 Siemianowice Śląskie)

Klavír, jemuž se polský
multiinstrumentalista (kb, v, g, bg, harm) věnoval od útlého
mládí, vystudoval (1967) na střední škole
múzických umění v Katovicích (druhý
nástroj: housle) a profesionální kariéru
zahájil v doprovodném ansámblu indonéského
zpěváka Mariolaine & Swinging Soul Corporation
(posléze Mariolaine Suggestic či Hard Road),
současně spolupracoval s vokálně-instrumentálním
souborem Heliosi, s poněkud méně známými
slezskými skupinami Ślężanie a Ametysty, jakož
i proslulými podkarpatskými bluesrockery Breakout,
kde počátkem r. 1970 získal oficiální
angažmá co pianista, baskytarista a zpěvák (album 70a - Polskie Nagrania Muza 1970). Po hádce s bubeníkem
Józefem Hajdaszem při fotbalovém utkání
ale v prosinci 1970 sestavu opustil. Následujícího
roku založil Silesian Blues Band (později Szukaj, Burz, Buduj
- Search, Break, Build neboli Hledej, boř, buduj), kytary se chopil
Apostolis ‘Lakis’ Anthimos a bicích Jerzy
‘Keta’ Piotrowski. V l. 1972 - 3 trio
kooperovalo s novátorským hrodenským
psychedelic-progressive-jazzrockovým bardem, zpěvákem
a multiinstrumentalistou Czeslawem Niemenem, gdaňským
skladatelem, básníkem, hercem a performerem Helmutem
Nadolskim a bydhošťským freejazzovým
trumpetistou Andrzejem Przybielskim v experimentálním
art-progres-rockovém uskupení Grupa Niemen -
LPs Strange Is This World - CBS 1972, Ode to Venus -
CBS 1973, Niemen Vol. 1 a Niemen Vol. 2 - Polskie
Nagrania Muza 1973 - obě na CD reedici Marionetki (Puppets)
- Digiton 1994. R. 1974 se název reformovaného souboru
redukoval na SBB, po rozpadu (1980) se Skrzek vydává
na dráhu sólovou - LPs: Pamiętnik Karoliny -
Pronit 1979; Ojciec chrzestny Dominika - Polskie Nagrania
Muza 1980, Ogród Luizy - Polskie Nagrania Muza 1981;
Józefina - Wifon 1981, kde figurují např. bratr
Jan ‘Kyks’ Skrzek (harm) nebo legendární
varšavský saxofonista Tomasz Szukalski; Wojna
Światów - Następne Stulecie - Polskie Nagrania Muza 1982;
Ambitus Extended - Helicon 1983, Podróż W Krainę
Wyobraźni - Pronit 1985; Live - Polskie Nagrania Muza
1988, víceméně popová záležitost Wracam
- Polskie Nagrania Muza 1990 atd. V 2. pol. 80. l. 20. stol. tvoří
především scénickou a filmovou hudbu, zejm. pro
katovického básníka, malíře, režiséra
a producenta Lecha Majewského - autobiografická
opera Pokój saren (1997), Wojaczek aka Life
Hurts (1999), komedie Angelus (2001) či polsko-švédské
životopisné drama Mlýn a kříž (2010) -
stejnojmenná adaptace špionážního
thrilleru (2001) belgicko-amerického kritika, historika
umění, spisovatele a nezávislého vědce Michaela
Francise Gibsona. Účinkoval též s katovickými
blues-jazz-rockery (1982 - 3) Krzak - album Krzak’i
- Tonpress 1982; rovněž katovickými heavy-thrash-black
metalisty (1993) KAT - CD Ballady - Stuff 1994 nebo
varšavským jazz-blues-swingovým organistou a
komponistou Krzysztofem Sadowskim - LP Swing & Blues
- Poljazz 1977. Od katovické mutace Gazety Wyborczej obdržel
(2008) za popularizaci Horního Slezska Janoschovu cihlu
- cenu hornoslezského ilustrátora a německy píšícího
autora knih pro děti Horsta ‘Janosche’ Eckerta (*
11. 3. 1931 Hindenburg - Zabrze). Živě vystupuje na nejrůznějších
místech - noční improvizace při letním
slunovratu ve Slezském planetáriu - největším
a nejstarším v Polsku aj. V sobotu 30. 6. 2012
proběhl v Bydhošti další ročník Teatru
Tworzenia režiséra Jarosława Pijarowského,
kdy byla uvedena premiéra avantgardního oratoria
Terrarium J. Skrzeka a J. Pijarowského. (skrzek.com)
|